När jag var i en ”botanisk trädgård” med enbart succulenter i Polen

DSC_0424  I slutet på sommaren var jag i Polen, närmare bestämt Gdynia med omnejd. Jag hittade ett turistmål som skulle vara precis som i rubriken, en botanisk trädgård, norra Polens eller kanske t.o.m. Polens störst samling av succulenter. Detta visade sig vara ett växthus fyllt med kaktusar man kan köpa, d.v.s. en växtbutik hemma i någons trädgård, och inte alls en park eller trädgård som jag trodde. Vi gick in iallafall, vi var ensamma där förutom paret som bodde där, och jag tog lite kort. DSC_0419

Det var lite sorgligt, vi hade tänkt oss en picnik, men samtidigt lite härligt att de valt att döpa detta enda växthus till en botanisk trädgård och att hotellet vi bodde på dessutom tipsade om stället som ett turistmål.

DSC_0416

De hade dock väldigt roliga och fina växter som dessutom var billiga, 5zl är ungefär 12 kr, men jag köpte inte med mig några. Och ja, det var dumt och ja, jag ångrar mig nu.

DSC_0427

Även om det bara var ett växthus hade de mäng-der med växter. De stod överallt, som här, upp mot taket. Jag fattar inte hur de tryckte in allt.

DSC_0452

Obs att de inte enbart hade succulenter dock! Det fanns även hönor, även det många:

DSC_0473

Det var även lite roligt, även om man gick igenom det på en kvart och det inte blev en dagsutflykt.

Kommentera

