Binas historia – Maja Lunde

Imorse innan skolan läste jag ut Binas historia, skriven av Maja Lunde. Det var ingen bok jag egentligen tänkt läsa, men jag gick förbi den på biblioteket, kände igen den lite grann och tänkte att jag iallafall kunde testa. Den utspelar sig i tre olika länder, i tre olika tider. Dåtid, nutid, framtid. Ett perspektiv är alltså dystopiskt – vad händer om bina dör ut?

Jag trodde egentligen inte att jag skulle tycka om den, men jag gjorde verkligen det. Det är lite skrämmande att läsa den, för det som händer i nutidskapiteln händer även i verkligheten, och det är inte helt orealistiskt att tänka att det kan leda till den dystopiska delen av boken, även om det i det här fallet verkligen är draget till sin spets. Att läsa en dystopi på det här sättet, där själva kollapsen inte är orsakad av utomjordingar, undergångar eller en ond regim, utan av miljöförstöring och obryddhet, är annorlunda. Jag har inte gjort det förut. Bara det gör boken läsvärd tycker jag.

De dystopiska perspektivet är spännande, det dåtida perspektivet fascinerande och det nutida perspektivet läser man med ett lätt illamående. Det vävs samman i slutet, vilket jag inte hade trott att det skulle göra, men det är definitivt ett plus. Och läs den, det är okej, den slutar lyckligt.

Jag vill egentligen inte säga så mycket mer om den här boken. Den var inte fantastisk, den var absolut inte dålig. Jag kommer aldrig läsa om den, jag är väldigt glad att jag läste den. Det kanske inte är en bok jag vill rekommendera till min kompisar, men en bok jag skulle kunna rekommendera till min pappa. Ni förstår.

Kommentera

