Typ baguetter – ett recept

Mitt senaste projekt är att inte köpa bröd i affären (undantaget är knäckebröd) utan baka allt själv. Eftersom jag bor själv borde det vara ganska lätt, då är det bara för en person jag bakar. Jag ska inte utvärdera detta än, jag har hållit på i två veckor men ändå. Det är något. Jag har bakat frallor utifrån Elsa Billgrens recept, dock tog jag grovmalet rågmjöl istället för fullkornsvetemjöl, ett stort bröd (som vi inte behöver prata om) och idag – en typ av baguetter som blev väldigt bra och som jag behöver komma ihåg. Jag glömde fota och nu ligger de i frysen, såklart, men jag gjorde såhär:

Koka upp 1 dl havregryn, jag använde fiberhavregryn, och 1 dl vatten som om ni ska göra gröt. Har ni överbliven gröt från frukosten går det såklart bra att använda också. När de kokat ihop, dra bort grytan från plattan och tillsätt ytterligare 4 dl vatten så blandningen blir fingervarm. Smula 50 g jäst i en bunke, häll över grötblandningen. Tillsätt 2 tsk flingsalt, 2 msk honung, 2 msk olivolja, 2 dl grovmalet rågmjöl och blanda. Jag hällde även i lite solrosfrön och pumpafrön. Tillsätt vetemjöl några deciliter i taget tills degen är hanterbar, räkna med 8-10 dl. Arbeta degen, strö över lite vetemjöl och låt jäsa en timma.

Sätt ugnen på 225 grader, jag använde inte varmluft. Dela degen i 12 delar och forma till önskad form, jag gjorde de lite avlånga så de skulle se ut som baguetter. Låt jäsa igen. Pensla med något, jag tog havredryck, strö över lite flingsalt och solrosfrön och grädda i ca 12-15 minuter.

Kommentera

