Bokbloggsjerka 7-10 juli

Vad ”krävs” för att du ska tycka att en karaktär och/eller intrig är intressant?

Hos karaktärer gillar jag säregna och söta intressen eller beteenden, som sonen i Virgina Woolfs Mot fyren som klipper ut snirkliga figurer ur tidningar för att bli lugn, eller Eleanor i Rainbow Rowells Eleanor & Park som skriver ner låttitlar på låtar som hon inte hört men som hon tror hon skulle tycka om, utan att ha någon möjlighet att lyssna på dem, eller allmänt när folk har en särskild vana, uttryck de alltid använder, samlar på något, alltid har mönstrade sockar på sig, kan allt om ett specifikt ämne o.s.v. Jag vet inte riktigt varför jag fastnar för sådana grejer, men kanske har det att göra med att nästan alla i verkligheten har sin egna ”grej” som utmärker dem, och att karaktärerna då blir mer komplexa, eller kanske för att man blir lite glad när man upptäcker den grejen hos folk man precis lärt känna.

I intriger är jag inte så kräsen så länge det händer något. Jag blir uttråkad och frustrerad när man står och stampar på samma ställe eller när inte ens tiden går framåt. Med undantag för Flickvännen av Karolina Ramqvist som nästan går på att huvudkaraktären väntar. Jag dras gärna till fantasy, där det händer saker hela tiden, eller romaner såsom Ett litet liv eller Elena Ferrantes Neapelkvartett, där det inte hela tiden inträffar världsomvälvande incidenter, men där tiden hela tiden rör sig och man hoppar över ”tråkiga” år samtidigt som man får en bild av hela karaktärernas liv och verkligen hinner lära känna dem, eftersom man i princip följer dem från födsel till död.

Inom just fantasy tycker jag nästan att magissystemet, om det finns ett sådant, och världen, om det inte är vår egen, är viktigare än själva handlingen.

Det var en svår fråga den här veckan, tycker jag, och jag har skjutit upp det in i det sista att besvara den. Jag är inte riktigt nöjd med mitt svar, en djupare analys hade varit intressant men tidskrävande och kanske inte givande egentligen. Jag slutar läsa böcker som tråkar ut mig eller som är för förutsägbara och jag hittar ofta något i karaktärerna som jag tycker om. Ibland behöver det inte vara svårare än så.

Kommentera

