Vem tycker du är Sveriges bästa författare? – Bokbloggsjerkan 30 juni – 3 juli

Min första tanke är såklart att svara Selma Lagerlöf eller Astrid Lindgren, vad vore Sveriges litterära kanon utan dem? Min andra tanke är att det känns lite tråkigt, som att man glömmer bort eller förminskar alla dagens författare, bara för att det råkar ha funnits andra tidigare. Selma Lagerlöf och Astrid Lindgren har på något vis blivit utnämnda till Sveriges författare, men det betyder inte att platsen är tagen, den kan mycket väl expanderas vilket den också bör, och gör. Så, min andra tanke går lite längre.

Av Karolina Ramqvist har jag bara läst två böcker, Flickvännen och Den vita staden (här har jag skrivit lite om den senare) men jag är relativt säker på att hon är en framtida klassiker. Det sa jag även om Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson, och det står jag fast vid även om jag läst och gillat för få böcker av henne för att ha en korrekt uppfattning om hon är en av Sveriges bästa författare enligt mig.

Jag skulle även vilja slå ett slag för Ann-Helen Laestadius, som skrivit barn- och ungdomsböcker såsom Sms från Soppero. Nu var det iochförsig ett antal år sedan jag läste den, och det är möjligt att jag inte skulle älska den serien lika mycket om jag läst den första gången idag då jag inte längre passar målgruppen. Sen vill jag som vanligt slå ett slag för att läsa utanför sin målgrupp, och av det jag minns från Laestadius böcker skulle just dem passa ypperligt för det. Hon är aktuell med en bok som behandlar flytten av Kiruna (även om hon konstaterar att man inte flyttar staden, man river den), som jag inte läst än men som jag ändå vågar tipsa om. Hon tar helt enkelt upp grejer som är stora, enorma, och viktiga samt befinner sig i vår tid, som sker just nu,  men som man ändå inte pratar om. Om inte det borde belönas vet jag inte vad som skulle det. Hon sommarpratade idag, och det var absolut årets bästa hittills. Det var ett sådant sommarprat jag inte ”eventuellt kommer lyssna om på om några år”, det var ett sådant sommarprat jag kommer lyssna om på nästa vecka.

Mitt svar är alltså något spretigt, och jag tänker inte skylla det på att jag inte kan bestämma mig utan på att Sverige har otroligt många fantastiska författare, både just nu och genom tiderna. Det är ett sådant här tillfälle jag är tacksam över att svenska språket har valt att använda samma singular- som pluralform av substantivet författare, så att min lista inte behöver begränsas till en utan att jag frångår frågan. Sveriges bästa författare: Astrid Lindgren, Selma Lagerlöf, Karolina Ramqvist, Ann-Helen Laestadius och antagligen en rad fler jag inte hunnit upptäcka ännu.

Bokbloggsjerkan är som vanligt ett initiativ från Annika.

7 kommentarer

  1. A ROOM OF MY OWN · juni 30

    mycket svårt att välja en författare bara. det finns ju så många. Karolina Ramqvist är ett bra val. och Selma Lagerlöf är ju helt grundläggande

    Liked by 1 person

  2. Marie Eggimann · juni 30

    Astrid hade jag också.

    Liked by 1 person

  3. bokdamen · juni 30

    Det var nästan omöjligt att besvara frågan med ett författarnamn, finns ju så många bra. Ramqvist har jag inte läst något av än. Selma Lagerlöf och Astrid Lindgren känns klockrena.

    Liked by 1 person

  4. Klimakteriehäxan · juli 1

    Råkade av en händelse lyssna på Sommar (satt i bilen) och slogs av hur välformulerad Laestadius var! Borde läsas, kände jag!

    Liked by 1 person

  5. Pirjo Saloniemi · juli 1

    Håller med om att det var nästan omöjligt att välja.

    Liked by 1 person

  6. Åsa C · juli 1

    Böckerna av Lindgren och Lagerlöf är ju kända och omtyckta av många. Inte läst något av de andra författarnamnen du nämner.

    Liked by 1 person

Kommentera

